Ontdek, leer en innoveer

25 jaar Warehouse ervaring

Aspect ICT Consultants

 

De ontwikkelingen binnen de ICT gaan razendsnel en over krap vijf jaar zijn de huidige processen alweer achterhaald. Het warehouse van 25 jaar geleden is in geen enkel opzicht meer te vergelijken met die van nu. In gesprek met Rob Rijnhout en Peter Vleugel werpen we een blik op de toekomst, maar kijken we ook terug naar de afgelopen 25 jaar aan warehouse ervaringen. Wat zijn nu de volgende stappen volgens de twee senior consultants bij Aspect ICT? Wist je bijvoorbeeld dat de barcode in 2027 verdwijnt?

De papieren ‘bon’ was enkele jaren geleden nog alom aanwezig in een warehouse. Tegenwoordig wordt het merendeel van de informatie digitaal uitgewisseld. “En die digitalisering houdt niet meer op en gaat steeds verder”, verzekert Rob ons. “Momenteel wordt nog volop gewerkt met scanners en barcodes. We zien wel meer vraag naar het gebruik van QR codes. Vanuit de producent wordt in een QR code al de nodige informatie meegegeven, bijvoorbeeld een houdbaarheidsdatum of het materiaal en de herkomst van een product. Iedereen met een mobiele telefoon kan die code scannen en alle informatie zien. Dit scheelt echt heel veel vragen van diverse mensen in de keten over het product. 

Sommige leveranciers hebben real-time zicht op wat er gepickt wordt, zodat er kan worden ingegrepen vóórdat de pallet het magazijn verlaat. De kans op een verkeerde levering wordt door digitalisering enorm verkleind. En dat is allemaal prima in te richten dankzij de naadloze integratie van WMS met een goed ERP-systeem van Exact.”

Draagvlak creëren

Automatiseren en digitaliseren vraagt volgens Peter ook om draagvlak binnen een organisatie. “De mate waarin je kunt automatiseren is sterk afhankelijk van de drive van je medewerkers. Alles is mogelijk, maar zij moeten wel (willen) meegroeien met de techniek. Neem ze daarom mee in het proces, licht toe wat automatisering voor hen kan betekenen. Robotisering en kunstmatige intelligentie zijn termen waar ze vaak van gruwelen, het is belangrijk dat ook de menselijke factor daarin wordt meegenomen”, adviseert hij. 

Rob vult aan: “Over de menselijke factor gesproken, als je nu iets bestelt voor jezelf op internet, is het niet meer dan normaal dat je van elke stap in het proces een update krijgt, én dat het binnen 24 uur is geleverd. Die wens zie je ook in het bedrijfsleven. Bedrijven willen weten wanneer ze de goederen geleverd krijgen, zodat ze tijdig hun klanten kunnen informeren, die vervolgens weer hun klant kan informeren. Een ander voorbeeld; mijn voorruit die in de middag werd geplaatst was die ochtend pas geleverd. Dat was jaren geleden anders, een autoruit kon zo maar drie weken vóór montage al op voorraad liggen. Je kunt je nu bijna niet meer voorstellen dat er vroeger zoveel op voorraad lag.” Automatisering heeft hier een enorme toegevoegde waarde.

De handen vrij

Beiden consultants van Aspect ICT merken op dat er grote stappen zijn gemaakt in het warehouse. “Het scannen van de barcode is door de jaren heen veel eenvoudiger geworden, maar je ‘mist’ nog altijd een hand”, erkent Rob. “En dat wil je niet, want warehousemedewerkers hebben beide handen nodig om goederen zo snel mogelijk te pakken. Er wordt gebruik gemaakt alternatieven voor een scanner zoals een vingerscanner en spraakherkenning. Grote distributiecentra rekenen namelijk af op het aantal orders dat wordt gepickt in een uur.” Peter: “Door een verregaande integratie van software kan de ontvanger en leverancier tegenwoordig bijna live meekijken met wat er gebeurt binnen het warehouse. Er zijn partijen die een foto delen van de inhoud van het pakketje dat wordt ingepakt en verstuurd. Op die manier zijn er nog meer controlemogelijkheden voor de ontvanger. En als je het hebt over trends, dan verplaatst de techniek zich meer en meer richting de cloud. Ook daar gaan we met Aspect ICT uiteraard in mee.” 

De consultants van Aspect ICT gaan er met een klapper uit, want het statement dat de barcode in 2027 verdwijnt zal bij veel partijen de nodige vragen oproepen. “De barcode zal plaatsmaken voor een unieke tag die je in het warehouse straks niet eens meer hoeft te scannen, maar automatisch wordt uitgelezen”, verwacht Rob. “Er wordt al geëxperimenteerd om zo’n tag in de inkt van een label te kunnen verwerken. De komende jaren zal het warehouse dus opnieuw een grote transitie doormaken. De opvolger van de barcode zal waarschijnlijk afhangen van verschillende factoren, zoals de behoeften van de industrie, technologische ontwikkelingen en acceptatie door de mens. Die uitdaging gaan wij samen met Exact graag aan.”