In deze blog geeft Sean Schoor een kijkje in zijn werkdag als ICT support engineer. Als ICT support engineer is Sean dagelijks in gesprek met onze relaties en zorgt hij ervoor dat hun ICT-omgeving optimaal blijft werken. Sean vertelt:
Om half 9 begint voor mij de werkdag. Ik pak er een bakje koffie bij en open mijn werkstroom. Zo kan ik even kijken wat ik vandaag moet doen. In mijn werkstroom staan de tickets die op mijn naam staan. Deze tickets worden aangemaakt door het Klant Contact Centrum en vervolgens worden deze in een algemene omgeving gezet. Alle servicedesk medewerkers kunnen hier vervolgens tickets uitpakken en op hun naam zetten. Ik zie dat er nog enkele tickets op mijn naam staan van eerder deze week dus hier kan ik mee aan de slag.
Om 9 uur is het tijd voor een kort teamoverleg. Samen met de andere collega’s uit klantteam A bespreken we tijdens zo’n overleg verschillende zaken waar we rekening mee moeten houden en helpen we elkaar met vragen die er zijn. Soms is iemand bezig met een ticket waar hij niet helemaal uitkomt. Door dit in de groep te gooien komen er vaak verschillende ideeën uit voort om dit op te lossen.
Nadat ik wat tickets heb verwerkt zie ik in mijn werkstroom dat ik vandaag een update van de Vabi Assets-database moet uitvoeren. Er zijn een aantal relaties die gebruikmaken van dit softwarepakket. Ik zorg ervoor dat de update klaarstaat, informeer onze relaties dat ik hem vanavond ga uitvoeren en vervolgens ga ik aan de slag met voorbereiden. Ik bereid de update overdag voor zodat deze vanavond probleemloos kan worden uitgevoerd zonder dat de relatie hier hinder van ondervindt tijdens werkuren.
Om half 1 is het tijd voor pauze. Ik bereid mijn lunch voor en ga vervolgens met wat collega’s een rondje lopen, het is tenslotte prachtig weer. Even gezellig met mijn collega’s pauze houden is voor mij een van de voordelen van werken op kantoor.
Na de pauze ga ik weer aan de slag met het oplossen van tickets. Ik los wat simpele tickets op en loop dan al vrij snel tegen een ingewikkeld ticket aan. Dit ticket heeft te maken met een netwerkprobleem en dat is nou net iets waar mijn kennis wat minder over is. Maar goed, ik pak dit ticket graag op zodat ik hier ook weer wat van kan leren. Bij onze relatie Vector Eyes staat een laptop van een klant op locatie en deze moet verbinding maken met het netwerk van de klant zelf via een VPN-verbinding. Echter lukt dit niet en maakt de laptop continu verbinding met het netwerk van Vector Eyes.
Ik vraag wat rond aan mijn collega’s uit team A en ik benader de ICT-engineer die hier laatst op locatie is geweest. Wat blijkt, er zijn nieuwe Accespoints geplaatst en de verbinding naar buiten toe moet via de Sophos firewall. Hiervoor was echter nog geen regel aangemaakt, dus vandaar dat er niet naar buiten toe verbonden kon worden. Aan mij de taak om deze regel aan te maken en dit werkt, want het probleem is opgelost. Weer een tevreden relatie en dat is waar ik het voor doe. Ik vind het leuk om contact te hebben met mensen en leer mensen graag wat bij vanuit mijn ICT-kennis.
Om half 6 zit de dag er voor mij op en is het tijd om weer in de auto te stappen richting Oud-Beijerland. Mijn dagen zijn gevarieerd en zo vliegt een dag altijd weer voorbij. De ene dag ben ik meer bezig met werkplekbeheer, de andere dag meer met serverbeheer en voor mij is dat een ideale combinatie.