Het werk van een ICT Consultant
Geschreven door Damian van der Linden op 21-6-23 10:51
In dit artikel legt Alan de Jong uit wat zijn functie als ICT Consultant inhoudt aan de hand van een recent project. Ben jij benieuwd naar het werk van Alan? Lees dan gauw mee:
Bij projecten word ik vaak bij de eerste gesprekken met relaties betrokken door onze afdeling sales om op technisch vlak mee te denken aan oplossingen die bij de wensen en eisen van een relatie passen. Deze oplossingen bestaan voornamelijk uit het vervangen c.q. vernieuwen van serveromgevingen en migraties naar Microsoft365. In overleg met de relatie voer ik een inventarisatie uit en hieruit volgt een meerjarencalculatie op zowel het Microsoft Azure platform als op eigen hardware.
Op welke manier breng je de benodigde hardware en software in kaart?
Het inventariseren van de benodigde hardware en software bij bestaande relaties wordt onder anderen uitgevoerd in overleg met de relatie, de engineers die op locatie komen en de externe softwareleveranciers. Door ook gebruik te maken van specifieke inventarisatiesoftware en de Azure Migrate Appliance krijgen we een compleet beeld van de hardware- en software-omgeving.
Hoe maak je hier vervolgens een advies van?
Aan de hand van de resultaten van de inventarisatie worden er meerdere calculaties opgezet. Deze calculaties zijn vaak gebaseerd op een migratie naar Microsoft365, Azure, On-Premisses en hybride omgevingen. Er worden tevens urenbegrotingen opgesteld voor de verschillende oplossingen. In overleg met onze salesafdeling worden de voorstellen opgesteld met alle benodigde hardware en softwarelicenties per oplossing, zodat de relatie een weloverwogen meerjarenkeuze kan maken die past bij de visie van de organisatie.
Welke onderwerpen komen er aan bod in zo’n advies?
De voorgaande punten die ik net benoemd heb, maar ook het opleiden van eindgebruikers. Wat gaat er veranderen? Hebben we een handleiding? Wij kunnen dit heel mooi en technisch neerzetten maar als dit niet duidelijk overkomt dan is het voor de eindgebruiker een mislukt project. Kortom, wij geven het advies om de eindgebruikers hierin mee te nemen. Waar zijn we mee bezig? Wat zijn de aanpassingen? Wij stellen ook altijd voor om trainingssessies te houden om de eindgebruiker direct effectief te laten werken met de nieuwe omgeving zonder dat de bedrijfsprocessen in gevaar komen.
Hoe draag je dit advies vervolgens over aan de engineers die het moeten uitvoeren?
Als de relatie akkoord geeft op het project, dan komt er een project kick-off. We nemen het project gezamenlijk met de engineer(s), projectleider en relatiebeheerder door en kijken stap voor stap wat er moet gebeuren.
Hoe vindt het contact plaats tussen de klant en jou over de voortgang?
Bij het maken van een plan van aanpak hebben we een urenbegroting opgesteld. Dit delen wij met onze relatie (ICT-verantwoordelijke). Welke afspraken hebben we gemaakt? Lopen we op schema? Alle projectdocumenten zetten wij in Microsoft Teams en dit delen we ook met onze relatie. De ICT- verantwoordelijke kan zien wat de huidige voortgang van het project is. Wat is er afgehandeld? Wat is in behandeling? Zijn er meer of minder uren gemaakt dan gepland? De engineers hebben hiervoor dagelijks contact met onze relatie om ze hierin mee te nemen. Afhankelijk van de grootte van het project neemt de projectleider dagelijks/wekelijks contact op met de ICT-verantwoordelijke. Kortom, we schakelen nauw met elkaar om het project in goede banen te leiden en de downtime voor de relatie te beperken.
Mocht je na het lezen van dit verhaal denken: Zo’n dag als die van Alan lijkt mij ook wel wat? Neem dan gerust een kijkje op de vacaturepagina en wie weet ben jij binnenkort Alan zijn nieuwe collega.