Service en dienstverlening steeds belangrijker voor handelsbedrijven
Geschreven door Xander Verschuren op 16-5-24 10:11
Als automatiseerder van vele (dienstverlenende) handelsbedrijven merken ze bij Aspect ICT dat de focus naast het bedrijven van handel steeds meer komt te liggen op service en klanttevredenheid. “Met automatisering los je dat op en wordt het zakelijke leven een stuk aangenamer”, zegt Xander Verschuren van Aspect ICT. En hij gaat nog een stap verder: “Als je nu nog niet bezig bent met de digitale transformatie dan wordt het heel moeilijk om over een paar jaar nog relevant te zijn voor je relaties en succesvol te zijn.”
Steeds meer handelsbedrijven gaan zelf hun producten installeren of bieden deze dienst aan als een service, merkt Xander. “In beide gevallen is het van belang dat bijvoorbeeld uren verantwoord moeten worden, of verbruikte materialen. En met de inzet van diensten naast het louter ‘leveren van artikelen of apparatuur’ komen er ook andere zorgen bij. Zaken waar je geen invloed op hebt, zoals ziekte of bijzonder verlof. Ook dat moet allemaal geregeld en geborgd worden. En dat is dan nog maar één kant van het verhaal. De klant die je bedient, verlangt een optimale communicatie over de voortgang van zijn bestelling, van bevestiging van de bestelling tot installatie van de apparatuur door de monteur. Het automatiseren van deze processen is dan eigenlijk essentieel om het overzicht te bewaren, maar vooral ook om de kwaliteit van je dienstverlening op niveau te houden.”
Sturen op basis van data
Met vertrouwen kunnen sturen op data, wordt steeds belangrijker volgens Xander. “Ook voor het MKB. Zeker met het oog op de toekomst. Als je een product installeert of servicet, moet je ervoor zorgen dat alle data en gegevens op een consequente manier worden geregistreerd in je software. Zodat je daar bij de volgende servicebeurt of storing heel eenvoudig naar kunt teruggrijpen, dat je op data kunt sturen en erop kan organiseren. Je staat over een paar jaar nergens meer als je niet in actie komt om dat soort processen te digitaliseren. “De bewustwording van het nut, de noodzaak én de voordelen om je processen te digitaliseren moeten we nog beter tussen de oren gaan krijgen.”
Adoptie als onderdeel van het traject
Er komt meer bij kijken dan alleen processen digitaliseren. Ook de mensen moet je meekrijgen in die transformatie. Dan is het goed om te beseffen wat de ontwikkelingen in de maatschappij zijn. Verbonden zijn is gewoon, waar je ook bent of wat je ook doet, als werknemer of als klant.”
Hoe je op veranderingen kunt voorbereiden, en hoe je die stapsgewijs kunt doorvoeren valt of staat met een goede (ICT-) partner, vindt Xander. “Een partner die je aandacht geeft en met je meedenkt. Dat is waar wij goed in zijn. We staan voor onze klanten en zijn altijd bereikbaar.” Wilt u meer weten over de mogelijkheden van de Exact Online Premium edities voor uw organisatie? Vraag dan een persoonlijk adviesgesprek aan met Xander Verschuren.