Vier decennia aan toekomstvisie en doelgerichte oplossingen
Geschreven door Damian van der Linden op 9-10-23 10:26
De basis van Aspect ICT gaat al vier decennia terug. Op 7 juli 1983 zijn wij begonnen als “Kantoorboekhandel De Giessen”. Een jaar later al kwam de personal computer in het assortiment. Die blik vooruit, voor ons als organisatie én voor onze relaties, in combinatie met doelgerichte oplossingen, typeert onze organisatie 40 jaar later nog steeds. Vanwege ons 40-jarig jubileum is er een interview afgenomen waarin we terugblikken op de afgelopen 40 jaar, maar vooral ook vooruitkijken naar de toekomst:
De huidige directie van Aspect ICT, bestaande uit Kees Meerkerk, Kees van der Stelt en Arie van ’t Verlaat, ontvangt ons in het moderne kantoorgebouw aan de Handelsstraat in Hardinxveld-Giessendam. Een pand dat ingericht is op samenwerken, waar medewerkers elkaar kunnen ontmoeten en informatie en ervaringen kunnen uitwisselen. Dat zegt iets over de organisatie en de manier waarop er gewerkt wordt.
Digitale doelstellingen
Wat doet Aspect ICT? Van der Stelt: “Wij helpen organisaties met het realiseren van hun digitale doelstellingen en het waarborgen van de continuïteit van hun ICT-omgeving. Van ’t Verlaat springt bij: “De afkorting ICT zegt het eigenlijk al: de I staat voor informatisering: data, het beheren en benutten daarvan. De C is voor communicatie, vooral de slimme manieren van communicatie en de T staat voor techniek. We hebben er bewust voor gekozen om dat allemaal in huis te hebben, zodat we organisaties echt kunnen ontzorgen.”
Artificial Intelligence
Waar lopen ondernemers nu tegenaan? Van der Stelt: “De snelle ontwikkeling en opkomst van AI. Je ziet dat bedrijven zich daarop moeten aanpassen. En wat blijft, is natuurlijk de verdere digitalisering. Veel relaties krijgen een steeds digitaler bedrijf, waarin data een grote rol speelt.” Van ’t Verlaat: “Bij veel bedrijven is de laatste jaren veel data opgebouwd. Die hebben ze, maar welke slimme dingen gaan ze ermee doen?” Meerkerk: “Hoe meer data, hoe meer IT, hoe meer (cyber)security gaat toenemen. Dit zijn voor ons hele belangrijke thema’s om te bespreken met onze relaties. Wij denken mee en brengen onze expertise in, zodat organisaties hier echt iets mee gaan doen.”
“En de ideeën vertalen we naar een doelgerichte oplossing, die ook echt uitvoerbaar is. Deze knowhow zorgt ervoor dat we dit al voor het veertigste jaar doen”, vertelt Van der Stelt met een glimlach.
Uitdagingen
Wat voor rol kan kunstmatige intelligentie spelen voor een ondernemer? Van der Stelt: "AI kan helpen bij allerlei uitdagingen, zowel maatschappelijk als bedrijfsmatig. AI kan een volgende stap betekenen in het verder automatiseren van taken of dienen als digitale assistent. De ontwikkelingen staan nog in de kinderschoenen, maar zullen zeker de komende jaren in elke onderneming een rol gaan spelen. We helpen onze relaties te ontdekken hoe ze dit op een beheerste en veilige manier kunnen inzetten."
"ICT blijft in ontwikkeling," vertelt Van der Stelt. "En dat zal zo blijven. Het gaat er nu om: wat doe ik ermee en hoe maak ik het een vast onderdeel van mijn bedrijfsmodel? Dat zie ik als een grote uitdaging voor veel organisaties. Hoe neem je je collega's hierin mee en blijft er ook ruimte voor innovatie, en hoe zorg je ervoor dat de continuïteit geborgd blijft van alle systemen en koppelingen? Daar ligt voor ons een belangrijke uitdaging. Organisaties zoeken nu een professionele partij die deze zorg geheel of gedeeltelijk uit handen neemt."
Meepraten
De klantenkring van Aspect ICT bestaat voornamelijk uit mkb- en mkb-plusbedrijven. Van der Stelt: "We trekken al lang op met veel relaties en groeien dus met ze mee. Er zijn relaties die dertig jaar geleden binnenstapten voor één pc en nu zijn uitgegroeid tot ondernemingen met 250 collega's en meerdere vestigingen, nationaal en internationaal." Van 't Verlaat: "We vinden het belangrijk om die organisaties te kennen, zodat we ook kunnen meepraten. Voorheen was het apparaat belangrijk, toen de internetverbinding en later de software. Nu gaat het weer over slim omgaan met de data. Ons vakgebied evolueert doorlopend."
Hoe kijkt de directie naar de komende veertig jaar? Van der Stelt: "De ontwikkelingen gaan zo hard dat we niet zo ver vooruit kunnen kijken. We richten ons meer op de strategie voor de komende twee à drie jaar. Daarbij moet je jezelf af en toe een spiegel voorhouden. Dit doen we regelmatig." Van 't Verlaat: "Met veertig jaar ben je redelijk volwassen, maar je hoopt dat je nog lang niet op de helft bent. Er zijn kansen genoeg; het ICT-vakgebied is heel breed. We kijken vooral hoe onze dienstverlening blijft passen bij onze relaties, wat continu doorontwikkelen en focus behouden betekent. De uitdaging is om vooruit te kijken en kansrijke innovaties te onderzoeken en in te zetten bij onze relaties."
Aspect ICT als werkgever
"We zijn een kennis- en dus een mensenbedrijf," vertelt Van 't Verlaat. "Onze collega's kunnen zich continu ontwikkelen en daarmee werken we op hoog niveau. De uitdaging is dat de markt snel verandert en we willen het talent in de regio behouden. We doen dit door gastlessen te verzorgen bij diverse hogescholen, traineeships aan te bieden aan jonge professionals en veel ruimte voor stagiairs te bieden, zodat het talent in de regio blijft." Dat het beleid zijn vruchten afwerpt, blijkt wel uit het feit dat Aspect ICT al drie opeenvolgende jaren in de top 10 van Nederlandse ICT-werkgevers staat.